Doorbreek patronen! - Overwin stress!
Doorbreek patronen! - Overwin stress!

HSP

Wat is Hooggevoeligheid, Hoogesensitiviteit?

Het beschrijft een eigenschap van ons zenuwstelsel in combinatie met de hersenen. Elaine Aron, een Amerikaans psychotherapeute, is grondlegster van het begrip HSP (High Sensitief Person). Zij heeft wetenschappelijk onderzoek gedaan naar (hoog)gevoeligheid en beschrijft haar werk in verschillende boeken en onderzoeken. Ze komt tot de conclusie dat ongeveer 15 – 20 % van de bevolking hooggevoelig of hoogsensitief is. Een kleine greep uit de kenmerken van hooggevoeligheid zijn:

Lichamelijk:
  • Gedetailleerd zien
  • Scherp horen
  • Subtiele geuren en smaken onderscheiden
  • Gevoelig zijn voor: lawaai, licht, geuren of felle kleuren
Emotioneel:
  • Aanvoelen van de stemmingen en emoties
  • En hoge maat aan empathie
  • Op jonge leeftijd in staat zijn tot zelfreflectie
Mentaal:
  • Diepere verwerking – door het geziene te koppelen aan vergelijkbare ervaringen
  • Out of the box denkers
  • Tot in het puntje van de i kennis willen vergaren
Spiritueel:
  • Rechtvaardigheids- en waarheidsgevoel
  • Eigen wijsheid, vrijheid
  • Sterke binding met natuur en dieren.

Autogene training in het kort:

Autogen betekend: auto - oorspronkelijk of zelfstandig  en  gen - opwekken. Autogene training is de afkorting voor de training voor autogene ontspanning of te wel: van binnen uit opgewekte ontspanning.

doel:

"AT bied een verdiepende ontspanning in korte tijd." Door middel van het innerlijke opzeggen van formules (verde stappen genoemd) raakt je lichaam ontspannen. Je spiertonus zakt, je lichaam verwarmt enz. Wat leidt tot:

  • "Zich laten zijn" - leren los te mogen laten bijvoorbeeld van angst, boosheid of agressie
  • Zelfregulering (bloedvaten)
  • Verbeterde presentaties
  • Zelfbestemming, positief zelfvertrouwen
  • Afname van stress

Autogene Training en zijn werking bij FIJNgevoeligheid:

FIJNgevoelige personen kunnen overprikkelt, vermoeid of zelfs depressief raken, als ze nog niet geleerd hebben met hun sensitiviteit om te gaan. Ze hebben nog niet voldoende balans gevonden tussen in- en ontspanning of te wel prikkelinput en prikkels kwijt te raken.

Twee soorten overprikkeling:

Hooggevoelige personen kunnen overprikkelt, vermoeid of zelfs depressief raken, als ze nog niet geleerd hebben met hun sensitiviteit om te gaan. Dit als een gave mogen ervaren in plaats van een last. Ze hebbe nog niet voeldoende balans gevonden tussen in- en ontspanning of te wel prikkelinput en prikkels kwijt te raken.

Korte termijn overprikkeling

Stel je voor een bezoek aan een groot winkelcentrum. Felle lichten, veel lawaai van de mensen om je heen, en verschillende geuren van mensen, winkels of materialen. Na een uur shoppen in zo een winkelcentrum ben je overladen van de prikkels. Meestal is het dan voldoende om een balans te vinden, zoals een wandeling maken, rustgevende muziek te luisteren of Autogene Training te beoefenen.

Lange termijn overprikkeling

Hierbij is er sprake van een lang aanhoudende overprikkeling. Bij kinderen of jong volwassenen kan dit bijvoorbeeld school zijn. Bij volwassenen hun werkomgeving. Een leidinggevende die niet handig communiceert, de bedrijfscultuur die niet aansluit of een missie waar je niet achter kan staan.

Dit kan leiden tot chronische vermoeidheid, stemmingswisselingen, burn out of depressieve klachten.

“Dankzij Autogene Training voel ik sneller innerlijke sensaties en emoties. Hier kan ik dan gericht op ontspannen.”

“Ik voel bij spanning mijn hart door heel mijn lijf slaan. Bij Kerstin leerde ik een oefening voor mijn hart. Nu kan ik mijn hartkloppen meer los laten en ben daardoor een stuk ontspannener.”

Autogene Training gebruik je om de korte als de lange termijn overprikkeling te leren herkennen, waar te nemen en op tijd in te grijpen. Hierbij helpen jouw de korte ontspanningsformules om tijdens een concreet moment (winkelcentrum) te ontspannen. Voor de lange termijn overprikkeling is het belangrijk om ontspanning in je dagelijks ritueel in te gaan bouwen. Autogene Training kan je (eens getraind) fysiologisch en mentaal binnen enkele minuten tot diepe ontspanning brengen. Dit twee tot drie keer op een dag beoefend, maakt je weerbarder, minder vermoeid en actiever.

Aan het einde van mijn training bied ik jouw een “eigen formule” waarin, precies op jouw behoefde, een formule gemaakt word. Specifiek op jouw behoefte en vraag naar ontspanning.

“Bij Kerstin heb ik geleerd hoe ik mijn grenzen beter kan bewaken. Ik luister nu veel meer naar mijn lichaam.” Inge L.
"FIJNgevoeligheid betekend voor mij: zittend in een lekker knusse kamer met een prachtig stralende zon buiten. Is de jaloezie helemaal omhoog, krijg je last van de sterke stralen recht in je gezicht. Is de jaloezie helemaal beneden is het te donker in de kamer. De kunst is het om de jaloezie precies op jouw behoefte af te gaan stellen. Je bent zelf eigenaar over het proces hoeveel zonestralen jij naar binnen laat." Kerstin Strohbach

Wat clienten zeggen:

“Eindelijk val ik weer makkelijk in slaap.”

“Eindelijk val ik weer makkelijk in slaap.”

P.v.S., administratief medewerker
“Dankzij de oefeningen kan ik overal en in korte tijd ontspannen.”

“Dankzij de oefeningen kan ik overal en in korte tijd ontspannen.”

M. v. G., psycholoog.
“Eindelijk een methode om in mijn lijf te blijven ipv in mijn hoofd.”

“Eindelijk een methode om in mijn lijf te blijven ipv in mijn hoofd.”

Wil jij:

• Rust in je hoofd en in je lichaam
• Een duidelijke stappenplan
• Een NO NONSENSE aanpak

Begin dan vandaag… 

No Nonsense Training
No Nonsense Traject

Contactgegevens

Kerstin Strohbach

Praktijk voor counseling, psychosociale 
hulpverlening en psychotherapeutische
begeleiding

Bergstraat 69
4141 BT Leerdam
M. 0648755367